Kickifohlin

Lite ditten och datten. Om allt och inget.... Är femtio plus men det känns som om livet börjar nu. Läs gärna mina rader och ha tålamod med obegripligt språk, stavfel samt underlig svenska!

Vilken värld vill vi ha?

Kategori: Allmänt

Onaturligt väder är det. Eller hur? 
Inte kul att få magsjuka i denna värme kan jag tala om. Det är lite mer kontroll på den just nu. Men i måndags var det noll koll. Kräktes över min hund och hade toastolen som bästa kompis mest hela dagen. Stackars Rexi fick bli tvångsbadad... vet inte om hon förlåtit mig ännu? 
Igår blev det lite mer stabilt ändå. En gång kräktes jag. I morse trodde jag att allt skulle vara ok men icke. Magen gjorde ont. Nästan som kramp, det håller i än men är bättre nu än i morse.  
Varför ska jag alltid drabbas för? Eller så känns det bara så. Vem vill ha magsjuka liksom? 
 
Då åter till vädret. De flesta jag pratat väder med tycks älska denna torka och möjlighet till att ligga i solen.
Jodå, det är naturligtvis superhärligt att lapa sol. Det är så vi nordbor brukar säga.
Men jag är orolig. Det är inte ok alls. Vädret löper amok. Inte bara hos oss utan i många delar av världen.
 
Vi har knappast undgått olika klimatforskares varningar. Det är ingen nyhet att vi har påverkat jordens klimat.
Vi har väl bara försett oss med ögonbindel. 
Vi vill inte tro på det. Ingen av oss har lust att erkänna att vi med våra bekväma levnadsvanor har förstört vårt jordklot!
Då är det mer bekvämt att inbilla sig att vädret alltid har haft extrema variationer.  Eller hur?
Dock så är detta inte sant. Så extremt som det är nu har det inte varit på så kort tid.
Varenda forskare varnar. Men ingen verkar lyssna.
Vad behöver ske för att våra politiker ska begripa att miljön och klimatet är den viktigaste frågan på agendan?
Skatter, lagar och bidrag hit  o dit. De kan spela kvitta egentligen. 
Snart har vi antagligen bara en enda fråga kvar. Hur ska vi överleva på ett jordklot som håller på att dö?
 
Flyktingskrisen som vi upplevt den senaste tiden är bara en fis i rymden när klimatet brakar. Vi som lever nu och framförallt de yngre får nog tyvärr vara med om klimat flyktingar i miljard storlek.
Vad gör vi då? 
Vad gör vi när vattnet inte räcker?
Vad gör vi när andra delar av världen dränks i för mycket vatten?
Vad gör vi när vi inte kan odla vår mat?
Hur överlever vi egoistiska människor när vi måste fördela resurser rättvist i lika delar?
Ska vi bara låta delar av världens befolkning dö?
Antar det, vi har ju inga större bekymmer med det som det ser ut idag.
Vi skriker oss blåa i nyllet över invandrare som tar våra jobb och vår välfärd.
Måste säga att framtiden ser lite dyster ut. 
 
Hoppas av hela mitt hjärta att vi som vill se en bättre värld utan egoism. Där resurser kan fördelas rättvist. Där miljön är viktig och att vi alla är jämlikar!
Att vi gör vår röst hörd .
Tänk efter i valet 2018. 
Vilken värld vill vi ha?
 
Kommentera inlägget här: